Velika je privilegija baviti se kardiohirurgijom. Verovatno ne postoji nijedna druga specijalnost iz oblasti medicine u kojoj se tako dramatično može poboljšati kvalitet života pacijenta. Ovo se posebno odnosi na bolesti zalistaka. Mitralna valvula, zaista, jeste posebna iz mnogo razloga.

Do trenutka kada se pacijenti s bolestima zalistaka upute na operaciju, bolest je toliko napredovala da oni često bukvalno nisu u stanju da obavljaju svakodnevne i uobičajene aktivnosti, a njihovo dugoročno preživljavanje je ozbiljno ugroženo. Nakon operacije zalistaka, naši pacijenti se osećaju značajno bolje i vrlo brzo se vraćaju normalani životnim tokovima. Teško je poverovati da tako dramatičnu razliku možemo postići jednom operacijom.

Ovako dobar rezultat se, između ostalih operacija, vidi kod operacije mitralne valvule. Često su pacijenti sa disfunkcijom mitralne valvule imali postepeno, ali značajno smanjenje fizičke sposobnosti i redukcije kvaliteta života i mnogi su imali višestruke hospitalizacije zbog razvoja srčane slabosti. Jednom operacijom možemo da ih vratimo da rade ono što žele i imaju odličan kvalitet života.

Drugi aspekt bolesti mitralnog zaliska jeste kompleksnost ovog zaliska. Mitralni zalistak može biti nefunkcionalan, jer je i sam zalistak oštećen, što nazivamo degenerativnom bolešću. U tim slučajevima, postoji više različitih tehnika koje se mogu koristiti za popravljanje zaliska. Ponekad su valvuli potrebne nove “žice” (horde) ili treba povećati veličinu zaliska ili smanjiti veličinu resekcijom. Pored toga, zalistak, takođe, može biti nefunkcionalan, jer srce ne radi ispravno. To nazivamo funkcionalnom mitralnom bolešću. Ponekad ovo stanje rešavamo popravkom zaliska, zamenom zaiska ili Mitraclipom, ali ponekad se može popraviti i adekvatnom medikamentnom terapijom. Ovo sve može učiniti lečenje bolesti mitralne valvule izazovnim, ali i zanimljivim.

mitralni zalistak sa listićima i papilarnim mišićima

Često, moguće je korigovati mitralnu bolest, čak i bez operacije, popravljajući druge bolesti srca - blokade koronarnih arterija, probleme sa ritmom, bolja kontrola krvnog pritiska i lečenje srčane slabosti, itd. Bolest mitralnog zaliska je i složena i izazovna. Postizanje dobrog, trajnog rezultata izuzetno je korisno.

Za lečenje srčanih bolesti uopšte, pa tako i mitralne bolesti, najvažnije je koristiti pravo sredstvo u pravo vreme na pravi način. Najvažnija stvar u intervenciji mitralnog zalistaka je postizanje dobrog rezultata na siguran način.

Šta je važno da pacijenti znaju o srčanoj slabosti i bolesti mitralnog zaliska?

Bolest mitralnog zaliska je veoma komplikovana. U suštini postoje dve različite vrste bolesti mitralnog zaliska. Jedna vrsta, koju nazivamo degenerativnom, je mitralna bolest kod koje postoji problem sa samim zalistakom – prekid horde (tkivne niti koja drži zalistak), deformitet listića, itd. Ova vrsta bolesti zaliska može izazvati simptome iskazane u vidu nedostatka vazduha i umora, a koje zajednički nazivamo srčanom slabosti. U ovom scenariju problem sa zaliscima dovodi do zatajenja srca.

Postoji druga vrsta bolesti zalistaka, koju nazivamo funkcionalnom, pri čemu glavni problem nije problem sa zaliskom, već sa pumpnom funkcijom srca. U ovim slučajevima zatajenje srca uzrokuje propuštanje mitralnog zaliska. Te su situacije najsloženije. Mnogi od ovih pacijenata će se oporaviti samo lečenjem srčane slabosti. Mnogi pacijenti sa mitralnim zaliskom koji značajno propušta, nakon započinjanja sa odgovarajućim lekovima za srčanu slabost imaju fantastičan odgovor na terapiju do te mere da zalistak postane potpuno funkcionalan tj. da se propuštanje poptuno izgubilo. Zbog toga je jako važno da se bolest mitralnog zaliska leči u specijalizovanom centru sa lekarima koji imaju dosta iskustva.

Nakon što je pacijent bio neko vreme na preporučenoj medikamentnoj terapiji, i ako je uprkos tome mitralno propuštanje i dalje ozbiljno, tada razmišljamo o korekciji i operaciji mitralne valvule. Nedavno je sprovedeno randomizovano kliničko ispitivanje pod nazivom COAPT trial koje je pokazalo da je kod pacijenata sa zatajenjem srca i teškom mitralnom regurgitacijom primena Mitraclip-a povezana s boljim rezultatima nego sam lečenje samo lekovima.

bolest mitralnog zaliska