Srčana slabost (insuficijencija) spada u grupu kardiovaskularnih oboljenja sa lošijom prognozom, i najčešće podrazumeva doživotno lečenje. Smatra se se da čak 2% odraslih u razvijenim zemljama ima neki oblik srčane slabosti, dok su u grupi starijih od 70 godina, ovi procenti ozbiljniji i kreću se do 10% populacije. U mladjih od 40 godina i starijih od 80 godina češće se javlja u žena, dok je učestalost javljanja veća u muškaraca u životnoj dobi izmedju 40 i 80 godina. Praktično, ovi procenti svrstavaju srčanu slabost u grupu bolesti predominantno mladih i starijih žena i sredovečnih muškaraca.

dr milena pandric srcana slabost
Dr Milena Pandrc, kardiolog

Godišnje preživljavanje pacijenata sa srčanom insuficijencijom je jednako godišnjem preživljavanju pacijenata sa karcinomom debelog creva, dok karcinomi prostate i dojke imaju bolju prognozu. Samo 50% obolelih  doživi 5 godina nakon postavljanja dijagoze. Na osnovu epidemioloških studija, procenjeno je da u Srbiji oko 70.000 ljudi ima neku formu srčane slabosti, što jasno implicira  razmere opterećenja zdravstvenog sistema, ali i društva uopšte. Stoga je  neprestano podizanje svesti javnosti o srčanoj slabosti, kao i podsećanje da su rana dijagnostika, dostupnost savremene terapije svima, uz praktikovanje zdravih životnih navika ključne za zdravlje svakog građanina od velike važnosti za njeno uspešno lečenje. Sa druge strane, bitno  je angažovanje  svakog pojedinaca kao i organizacija u formiranju sistema za prepoznavanje i efikasnije lečenje, kao i drugih formi podrške obolelih od ove opake bolesti.

Simptomi – Simptomi srčane slabosti, prepoznavanje simptoma

Srčana slabost po svojim karakteristikama može podrazumevati različiti stepen oštećenja srčane funkcije te u tom smislu, obuhvata širok spektar tegoba. Kod značajne srčane slabost dominira nedostatak vazduha (u početku  pri naporu ili ležanju na ravnom), gušenje praćeno povećanom zamorljivišću, ubrzan i/ili nepravilan srčani rad, kašalj, vrtoglavica, otoci potkolenica. Sa napredovanjem bolesti, pacijenti postaju slabi i malaksali, dolazi do poremećaja apetita, gubitka u tzv. mršavoj telesnoj masi, a usled povećnog zadržavanja vode u organizmu, bolesnici mogu da povećavaju telesnu težinu. Takodje, neretko se javljaju poremećaji sna, bolovi u kostima i zglobovima, i narušavanje kvaliteta života u celini.

Dijagnoza – Poteškoće prilikom uspostavljanja dijagnoze

Važno podvući da se upravo u brojnim i manje-više nespecifičnim tegobama krije mogućnost da ove simptome i lekar i pacijent pripišu starosti ili povezuju sa nekim drugim medicinskim stanjima (oboljenjima pluća, gastrointestinalnog sistema, reumatološkim oboljenjima). Zbog svega prethodno rečenog, srčana slabost se neretko dijagnostikuje sa zakašnjenjem i predstavlja najčešći uzrok bolničkog lečenja starijih od 65 godina. Postavljanje dijagnoze podrazumeva dobro uzetu anamnezu( istoriju bolesti uz osvrt na sadašnje tegobe), fizikalni pregled (auskultacija srca i pluća, merenje pritiska), odredjivanje koncentracije pojednih supstanci u krvi (tzv. natriuretski peptidi – proteini), EKG i ultrazvučno snimanje.

bolesti srca kod zena

Tok bolesti – Kako izgledaju pogoršanja, kada se i kako događaju; kako inovativna terapija pomaže – kakav je njen uticaj

Važno je lečiti srčanu slabost od samog postavljanja dijagnoze jer za evoluciju ovog oboljenja važe matematički zakoni: sa napredovanjem bolesti povećava se učestalost hospitalizacija a smanjuje se procenat preživljavanja. Koliko je bitna frekventnost bolničkog lečenja kako za pacijenta, tako i za ceo sistem (i to ne samo zdravstveni) najbolje govori činjenica da se razmatra da bude jedan od kriterijuma za optimizaciju terapije srčane slabost o trošku fonda. Pogoršanja podrazumevaju ponovno javljnje/ intenziviranje prethodno opisanih tegoba (gušenja praćenog povećanom zamorljivišću, ubrzanog i/ili nepravilnog srčanog rada, kašlja, vrtoglavice, otoka potkolenica). Tegobe se kupiraju prvenstveno lekovima za izmokravanje – diureticima, ali na sam tok bolesti i prognozu utiču bolest modifikujući lekovi u koje spadaju i tzv inovativni lekovi. Oni redukuju broj hospitalizacija i poboljšavaju preživljavanje, što suštinski usporava progresiju bolesti. Štaviše, ekonomske studije koje su obuhvatile pacijente sa srčanom slabošću podržavaju optimizaciju terapije u toku hospitalizacije, pre otpusta iz bolnice.

Srčana slabost i Covid-19 – Kakav uticaj ima Covid-19 na pogoršanje stanja pacijenata

Najteža dugoročna kardiološka komplikacija COVID-19 infekcije je srčana slabost. U kardiovaskularnih bolesnika, zahvatanje srčanog mišića u COVID-19 infekciji pogoršava prethodno postojeću kardiološku bolest sa uticajem na lečenje i oporavak. U bolesnika sa srčanom slabošću COVID-19 infekcija na više načina utiče na pogoršanje funkcije srčanog mišića. Već slab srčani mišić ne može odgovori povećanim potrebama organizma za kiseonikom i hranljivim supstancama u infekciji, te da bi se nadoknadila ta manjkavost srce radi brzo i nepravilno. Takodje, povišena temperatura često praćena dehidracijom organizma dovodi do ubrzane srčane radnje i zato se srčani mišić brže zamara. U jednom trenutku kapaciteti srčanog mišića su nedovoljni da zadovolje potrebe organizima i dolazi do faze pogoršanja srčane slabosti. Krv, koju oslabljeni mišić ne može da ispumpa u cirkulaciju, se vraća nazad u srčane šupljine a zatim i u pluća što dovodi do svih goreopisanih simptoma srčane slabosti i najčešće zahteva hospitalizaciju.

COVID19 i bolesti srca

Terapija – Kakve terapije su dostupne, koje su prednosti inovativne terapije

Postoje tri grupe lekova za srčanu slabost: simptomatska terapija (lekovi za izmokravanje-diuretici) koji samo rešavaju simptome povećanog zadržavanja tečnosti u organizmu, bolest modifikujući lekovi-inovativni lekovi (redukuju broj hospitalizacija i utiču na preživljavanje) i različiti vodiči srčanog ritma -pejsmejkeri (preveniraju iznenadnu srčanu smrt i poboljšavaju ukupnu funkciju srca). Ukoliko pacijentu propišemo celokupnu terapiju indikovanu za njegov stadijum srčane slabosti, možemo reći da smo mu optimizovali terapiju. Iako zahteva doživotno lečenje, tokom poslednjih godina prognoze srčane insuficijencije su poboljšane zahvaljujući inovativnoj terapiji koja smanjuje potrebu za hospitalizacijom. Njeni benefiti su jasni ali je veliko ograničenje cena ovih lekova izmedju 2500 i 7000 dinara, što je značajan izdatak na mesečnom nivou za prosečnog građanina Srbije. Velikom broju pacijenata sa srčanom slabošću bi adekvatnom redukcijom kardiovaskularnog rizika i boljim lečenjem srčane insuficijencije mogao znatno da se produži život, a inovativni lekovi ne samo da smanjuju tegobe, već i produžavaju život ovih bolesnika.

Reference

1. Go AS, Mozaffarian D, Roger VL, Benjamin EJ, Berry JD, Borden WB; American Heart Association Statistics Committee and Stroke Statistics Subcommittee. Heart disease and stroke statistics--2013 update: a report from the American Heart Association. Circulation. 2013 1;127(1): e6-e245.
  2. Cowie MR, Wood DA, Coats AJ, Thompson SG, Suresh V, Poole-Wilson PA, Sutton GC. Survival of patients with a new diagnosis of heart failure: a population-based study. Heart. 2000 May;83(5):505-10.
  3. Web: http://www.srcanaslabost.rs/
  4. Tomasoni D, Adamo M, Lombardi CM, Metra M. Highlights in heart failure. ESC Heart Fail. 2019 Dec;6(6):1105-1127.
  5. McMurray JJ, Packer M, Desai AS, Gong J, Lefkowitz MP, Rizkala AR, et al.; PARADIGM-HF Committees and Investigators. Dual angiotensin receptor and neprilysin inhibition as an alternative to angiotensin-converting enzyme inhibition in patients with chronic systolic heart failure: rationale for and design of the Prospective comparison of ARNI with ACEI to Determine Impact on Global Mortality and morbidity in Heart Failure trial (PARADIGM-HF). Eur J Heart Fail. 2013;15(9):1062-73.
  6. Solomon SD, Rizkala AR, Gong J, Wang W, Anand IS, Ge J, et al. Angiotensin Receptor Neprilysin Inhibition in Heart Failure with Preserved Ejection Fraction: Rationale and Design of the PARAGON-HF Trial. JACC Heart Fail. 2017 Jul;5(7):471-482.
  7. Bader F, Manla Y, Atallah B, Starling RC. Heart failure and COVID-19. Heart Fail Rev. 2021;26(1):1-10.
  8. Adeghate EA, Eid N, Singh J. Mechanisms of COVID-19-induced heart failure: a short review. Heart Fail Rev. 2021 ;26(2):363-369. doi: 10.1007/s10741-020-10037-x.
  9. DeFilippis EM, Reza N, Donald E, Givertz MM, Lindenfeld J, Jessup M. Considerations for Heart Failure Care During the COVID-19 Pandemic. JACC Heart Fail. 2020;8(8):681-691.
  10. Gaziano TA, Fonarow GC, Velazquez EJ, Morrow DA, Braunwald E, Solomon SD. Cost-effectiveness of Sacubitril-Valsartan in Hospitalized Patients Who Have Heart Failure with Reduced Ejection Fraction. JAMA Cardiol. 2020;5(11):1236-1244.

Pogledajte još...