Septembar je mesec tokom kog se puno priča o bolestima aorte. Čitava nedelja (19-26 septembar) je proglašena nedeljom podizanja svesti o značaju disekcije aorte.

Disekcija aorte je smrtonosna bolest. Nastaje iznenada i smatra se da, kod određenog tipa disekcije aorte, mortalitet iznosi 1% na svaki sat od trenutka nastanka disekcije. Brojni su faktori rizika koji doprinose nastanku ove bolesti. Najznačjniji su: povišen krvni pritisak, ateroskleroza, bolesti vezivnog tkiva (Marfanov sindrom i slične bolesti), bikuspidni aortni zalistak.

Mali broj ljudi uopšte i zna za postojanje ove bolesti, iako je disekcija aorte izuzetno kompleksna bolest kako u odnosu na svoju simptomatologiju, tako i modalitete lečenja. Akutna disekcija aorte se najčešće leči hirurški. Pacijent mora biti hitno operisan. Zapravo, što se pre dijagnostikuje disekcija aorte i pre započne lečenje ove bolesti, veće su šanse za uspeh.

Aortic Week Horizontal Logo v2 2

Kako bismo proširili svest o značaju ove bolesti, razlozima nastanka, mogućoj prevenciji i načinu lečenja, pripremili smo pet članaka koji pružaju uvid u različite aspekte bolesti aorte.

Šta je disekcija aorte

Kada se sumnja na disekciju aorte, vreme je od suštinskog značaja. Obično ćete biti upućeni na hitno skeniranje (CT) sa intravenskim kontrastom (boja koja se ubrizgava u venu) kako bi lekari mogli da pregledaju protok krvi u vašoj aorti.
Ako je prisutna disekcija aorte, CT skeniranje će pokazati krv koja teče u lažnom kanalu i definisati deo aorte koji je zahvaćen disekcijom. Transezofagealni ehokardiogram, pregled ultrazvučnom sondom postavljenom u jednjaku iza srca i aorte, ponekad se izvodi da bi se tražila disekcija u uzlaznoj ili silaznoj torakalnoj aorti.

disekcija heder

Zašto je proširena aorta (aneurizma) sklona pucanju

Lečenje zavisi od veličine i lokalizacije vaše aneurizme i vašeg opšteg zdravstvenog stanja. Aneurizme aorte u gornjem delu grudnog koša (uzlazna aorta) obično se operišu odmah. Aneurizme u donjem delu grudnog koša ili području ispod vašeg stomaka (silazni torakalni i trbušni deo aorte) potencijalno nisu opasne po život. Aneurizme na tim lokalizacijama prate se tokom različitih vremenskih intervala, zavisno od njihove veličine. Ako su u prečniku oko 5 cm, i pokazuju tendencijiu daljeg povećanaj dijametra ili počnu da izazivaju simptome, vrlo je verovatno da ste kandidat za operaciju kako bi se spričila ruptura aneurizme.

ruptura

Kako zalistak sa dva listića može da dovede do disekcije aorte

Biksupidni aortni zalistak je jedna od najčešćih urođenih srčanih mana a definiše se postojanjem dva umesto tri listića na aortnom zalisku. Ova mana je povezana sa preranom degenracijom ovakovg listića i nastankom aortne stenoze, pojavom aortopatije (proširenja aorte i posledičlnog pucanja aorte) kao i ušestalijim nastankom endokarditisa aortnog zaliska.

MichiganMed C GENEBICUSPID1x

Sve o Marfanovom sindromu – najčešća bolest vezivnog tkiva koja je povezana sa nastankom disekcije aorte

Smatra se da je Marfanov sindrom nasledna bolest koja je uzrokovana defektom gena. Svake godine se kod oko 50.000 ljudi samo u SAD dijagnostikuje ova kompleksna bolest. Marfanov sindrom može zahvatiti i muškarce i žene. Pošto se poremećaj gena može preneti na decu, pacijenti kod kojih je potvrđeno prisustvo Marfanovog sindroma bi trebalo da razgovaraju sa svojim lekarom i savetnikom za planiranje porodice (genetičar) pre nego što dobiju decu.

operacija aorte

Aneurizma abdominalne aorte i kada i kako se leči

Osobe koje boluju od aneurizme vrlo često brinu svaki put kada ih nešto zaboli. Ipak bol koji prouzrokuje pucanje aneurizme aorte je izuzetno jak bol, neuporedivo jači od svih bolova koje doživaljvamo u životu. Može se porediti sa porođajnim bolovima ili drugim najjačim bolovima. Ipak pored samog momenta pucanja osobe koje imaju aneurizmu mogu imati bolove u leđima ili stomaku i samu vezu tog bola sa aneurizmom mogu da procene samo doktori koji se bave ovom problematikom.

abdominal aortic aneurysm endovascular aneurysm repair vascular surgery png favpng FSMD6Hd6pQPS7FQ63n99hk1wP

Izvor: thinkaorta